"אשה צריכה להיות קלאסית ונפלאה"
קוקו שאנל (גבריאל בונאר שאנל), המציאה את השמלה השחורה הקטנה שכל אשה צריכה ואת חליפת שלושת החלקים הפונקציונאלית. העניקה לבוש מותרות לנשים, בעל סגנון רך ונעים בניגוד למקובל בתקופתה והוציאה את המחוך מהאופנה, פריט שנתפס כהכרחי.
היא המעצבת הראשונה שהשיקה בושם, "שאנל מספר 5" ולמרות העובדה שבגדיה היו בסגנון גברי, היא זו שהביאה לנשיות נינוחה ולא מתאמצת.
זום אין לתוך חייה של קוקו שאנל, חלוצת האופנה המודרנית שתרמה רבות לתנועה הפמיניסטית דרך עיצוביה.
קוקו שאנל נולדה בעמק הלואר שבצרפת (1883) למשפחה ענייה בעלת חמישה ילדים. בילדותה אמה נפטרה ממחלת השחפת והיא נשלחה לבית יתומים אשר נוהל על ידי מנזר קתולי.
את מלאכת התפירה למדה מהנזירות, אשר סגנון לבושן הפשוט והרחב השפיע על עיצוביה בהמשך.
בגיל 18, כאשר עזבה את המנזר, החלה להופיע כזמרת מועדונים, שם דבק כינויה "קוקו". בתחילת הקריירה החלה קוקו שאנל לעצב כובעים ובגדים, פתחה חנויות בעיר פריז ובעיירות נופש, בניגוד לרווח בתקופה, עיצוביה היו נוחים, בעלי קווים גאומטריים ישרים, לא מתחכמים ומבדים רכים, שעד כה שימושו בעיקר הלבשה תחתונה.
שנות ה-20 היו שנות שגשוג עבור קוקו שאנל, בהן נשות החברה הגבוהה בפריז, התאהבו בעיצוביה, היא זכתה לרנסס והצלחה כלכלית וכן, השפיעה רבות על האופנה המודרנית הנהוגה עד היום.
הקשיים החלו בתקופת מלחמת העולם השנייה, תקופה שבה נאלצה לסגור את בית האופנה "שאנל" עקב קשיים כלכליים. בעקבות ניהול רומן עם קצין נאצי והקשרים שטוותה עם הנאצים, נמתחה עליה ביקורת רבה והיא נטשה לשוויץ.
את פריצתה המחודשת עשתה בארצות הברית כעשר שנים לאחר מכן.
בגדיה של קוקו שאנל בעלי הקווים הישרים שנחשבו אז לגבריים, זכו להצלחה ופופולאריות רבה. בקרב נשות הוליווד, כיכבה השמלה השחורה הקטנה, שעד אז לצבע השחור נשמר מקום כבוד בהלוויות ובביטוי האבל, ואילו שאנל היא זאת, שהפכה אותו לנחשק ול- Haute couture.
סגנונה של קוקו שאנל אופיין בפשטות, צבע אחיד, תכשיט קלאסי, כובע ובושם.
שאנל מס' 5, הוא הבושם הנבחר בעולם מאז ועד היום, התאפיין בשילוב של 50 ריחות ממנו הוא עשוי.
לאורך כל הקריירה, שאנל הפתיעה, חידשה, הקדימה את זמנה והייתה מהנשים החזקות בתעשיית האופנה.
מלבד השמלה השחורה, היעדר המחוכים מעיצוביה, הקווים הנקיים, הישרים והבלתי מתחכמים, היא זו שהופיעה לראשונה במראה הקיצי והשזוף.
אולי המשפט, שמעניק אבחנה מדויקת לעיצוביה הפופולאריים הוא – "פשטות, היא מילת המפתח של אלגנטיות אמיתית".
קוקו שאנל מיתגה את עצמה כישות אלגנטית ומתוחכמת, בדומה לעיצוביה ומבחינתה אלגנטיות אמיתית הייתה מינימליסטיות בצבעים ובאביזרים.
בראיונות שהעניקה שאנל ברבות השנים, שוחחה רבות על נשיות. ראיונותיה נקשרו לתנועה הפמיניסטית בשל העוצמה שבהם והעצמה הנשית שנבעה מתוכם.
אמרותיה מעוררות ההשראה ושופעות עוצמה נשית: "שמרי על העקבים, על ראשך ועל הסטנדרטים שלך גבוהים", "לא הייתי מרוצה מחיי, ולכן יצרתי אותם מחדש".
היא הביעה בפומבי רעיונות של חופש המחשבה והיצירתיות, דבר שלא היה נהוג ומקובל באותה תקופה, שהגיעו מכוח נשי – "המעשה האמיץ ביותר הוא לחשוב עבור עצמך בכל רם".
עוצמתה של קוקו שאנל, הצלחתה בעולם האופנה שנשלט על ידי המין הגברי, צמיחתה, מיתוגה ומיצובה כבית האופנה המוביל זה שנים, עושרה הרגשי וההשראה שהעניקה לנשים בהנאה מבגדים רכים ונעימים, שנשפכים על הגוף ומחמיאים לגזרה הנשי, הם אלו שמתארים יותר מכל את דמותה הקלאסית והבלתי נשכחת שמהווה השראה עד היום.
קוקו שאנל חיה והייתה אופנה עד יום מותה, היא נפטרה בשנת 1971, מהתקף לב, בגיל 87.
ולסיום אגדה אורבנית על הבושם שאנל מס' 5…
בעולם השיווק מייחסים לקוקו שאנל מהלך שיווקי, יוצא דופן, שממתג אותה לנצח כמותג יוקרה.
קוקו שאנל אסרה על כל נקודות השיווק וההפצה של בשמיה להנהיג הנחות כך שהמחיר נשאר קבוע, באופן תמידי.
קוקו שאנל, אחת הנשים העוצמתיות, החזקות, שהשפיעו באופן ניכר על ביטחונן העצמי של הנשים, על אופן לבושן ועל גישתן האוהדת לנשיות.