ג'נט בן דוד - סטודיו 35
מאז ומתמיד חשק האדם להפוך את התחביב שלו לעיסוקו העיקרי.
יש אנשים שכישרונם המולד ישר פורץ החוצה ומגיל צעיר כולם כבר יודעים כמה רחוק הם יגיעו. לעומת זאת, יש המגלים את הכישרון רק אחרי גיל העשרים ומתחילים לפתח אותו כקריירה או כעסק עצמאי. אחרים, מחליטים להגשים את חלומם במחצית השניה של חייהם, כקריירה שניה.
אצל ג'נט בן דוד, אומנם הגדרת התחביב הייתה קרובה יותר להיות התמכרות לשופינג, אך הצליחה להפוך את אהבתה לקניות לעסק משגשג.
ג'נט בן דוד, יבואנית אופנה, בעלת סטודיו לאופנה וסטייליסטית, בראיון אישי על המהפכה שהחליטה לעשות בחייה.
באיזה תחום הייתה הקריירה הראשונה שלך ומה גרם לך לעזוב הכל ולנסות את מזלך בתחום האופנה?
"אני בעלת תואר ראשון ושני במימון ושיווק מהאוניברסיטה העברית בירושליים, עסקתי בתחומי הרכש, מימון, ניהול תקציבים וניהול כוח אדם מעל ל-20 שנה.
לפני כ-5 שנים הרגשתי שמיציתי את התחום ושמבחינתי הגעתי לפסגת הקריירה בתחום. זה בא לידי ביטוי בהרגשה שאני נמצאת ברוטינה שחוזרת על עצמה ודבר לא מתחדש. נוצר אצלי הצורך להוציא את היצירתיות שבי. זה הרגע שבו החלטתי ללכת עם הלב שלי ועם מה שאני הכי אוהבת לעשות – בגדים ואופנה".
מה משך אותך בתחום האופנה והביגוד?
"תחילה, עוד לפני שהתחלתי לעסוק בתחום הייתי קניינית בגדים ואופנה עבור עצמי ועבור חברותי. הייתי רואה בגד בחלון ראווה וכבר הייתי יודעת אם זה מתאים לי, מתי ואיך אני אלבש אותו ואם הייתי רוצה את הפריט פשוט הייתי קונה אותו.
איך היה המעבר לעיסוק החדש לך?
"החלטתי להיות עצמאית ולגייס את הידע הניהולי והכלכלי שלי להקמת העסק החדש שלי. התחלתי עם יבוא בגדים מחו"ל עבור חברותי שביקשו ממני להביא להן פריטי לבוש שיחמיאו להן.
בהתחלה סידרתי את הקולקציה בחדר קטן מאוד, אליו היו מגיעות הלקוחות ולאט לאט העסק גדל והחל לצבור תאוצה.
עד מהרה העברתי את הבגדים לסטודיו גדול שמכיל מגוון סגנונות, החל מקזואל, בגדי עבודה, קוקטייל, ערב ועוד.
יחד עם התרחבות העסק, באופן טבעי התפתח הסטיילינג ואחריהם תחום העיצוב והייצור העצמי.
כיום, בנוסף לסטודיו וליבוא האופנה, אני מספקת מגוון שירותי סטיילינג להפקות אופנה, לעיתונות וסטיילינג אישי, מפיקה אירועי העצמה לנשים, מעבירה הרצאות, מלמדת בבית הספר של ירין שחף ומייעצת לעסקים מתחילים בתחום עיצוב האופנה והסטיילינג".
מה מרגש אותך בעבודתך?
"כחלק מעבודת היבוא, אני נוסעת הרבה בעולם ומחפשת יעדים חדשים ליבוא ותפירה. כך למשל נסעתי לחפש אופציות ליבוא ותפירה מהודו, וכן נסעתי להכיר מעצבי אופנה בוורשה. מטרת הנסיעות הינה לספק ללקוחות שלי את הדבר הבא שירגש אותן וגם אותי, מאחר וסף הגירוי שלנו הוא הרבה יותר גבוה עקב החשיפה לטרנדים השונים ברשתות החברתיות".
מה לדעתך הקושי בלהיות עצמאית?
"אתה יכול לנהל מאות עובדים ביתר קלות מאשר לנהל את עצמך כעצמאי. להיות עצמאי זה אופרציה אחרת לגמרי. היכולת להניע את עצמך ולהמציא את עצמך כל יום מחדש מצריך ממך קודם כל להיות סופר יצירתי וכך לקדם את העסק שלך. כך אני רואה את הפעילות כעצמאית. כיום בכל תחומי העיסוק הכל מאוד דינמי ולטווח קצר, מידי יום אתה עלול להיקלע לסיטואציות חדשות לגמרי וצריך לדעת להתמודד איתן".
עם אילו אתגרים התמודדת בהקמת העסק?
"חשבתי שאם אני אעבוד מהבית אבלה יותר עם הבן שלי. זו גם אחת הסיבות שהובילו אותי לעזוב את העבודה כשכירה. חשבתי שאני אעבוד מהבית "בקטנה". אבל המציאות היא שונה, כעצמאי אתה עובד מסביב לשעון. הבן שלי מתחנן שאחזור לעבוד במשרד כשכירה.
בתור בעל עסק, העבודה כל הזמן איתך. כשאני קמה בבוקר אני חושבת על העבודה, בשבת כשאני מטיילת עם המשפחה אני חושבת על העבודה, בערב שישי אני חושבת על העבודה וגם לפני השינה. אין לזה סוף ואין כאן שעות עבודה. לכן, צריך הרבה משמעת עצמית בנושא הגבלת שעות העבודה וניהול זמן נכון.
בנוסף, אחד האתגרים המרכזיים בעסק עצמאי הוא השיווק ואיתור הלקוחות החדשים".
טיפ שיווקי?
"השיווק המרכזי שלי הוא מפה לאוזן ואני לא מדברת על כל הרשתות החברתיות, שאם אתה לא שם אתה לא קיים. כלומר, כל לקוחה שיוצאת ממני היא בעצם כרטיס הביקור שלי. לקוחה יוצאת מהסטודיו שלי רק אם אני סגורה על זה שהיא נראת טוב עם הבגד.
בנוסף, לא כולן מודעות לזה, אבל צריך להתלבש בהתאם לעיסוק שלך. הבגד הוא כרטיס הביקור שלי, כל בגד שאני לובשת, אני בעצם משווקת אותו הלאה ומציגה אותו בפני לקוחות פוטנציאלים.
כך למשל, גם אם אני אלך לסופר, אומנם אני לא אלבש שמלת ערב אבל אלבש משהו שיש סיכוי שישאלו אותי לגביו. במידה וזה יקרה, סימן שעשיתי את העבודה כמו שצריך".
מה את ממליצה למישהי שרוצה להיכנס לתחום?
"הדבר המרכזי והבסיסי שהייתי ממליצה הוא להיזהר מהשקעות גדולות בתחילת הדרך. במיוחד בתחומים של יבוא וקניינות אופנה, בהם חיי המדף של המוצר הם מאוד קצרים.
תמיד צריך להרגיש את הקהל ולזהות את פוטנציאל הקנייה של הקהל שלך. יתכן שהפריטים שיבאת לא יהיו רלוונטיים לעונה הבאה ובעצם "נתקעת" עם קולקציה לא רלוונטית. יש לשים לב כשמייבאים אופנה מאירופה, 70% ממנה לא רלוונטית לקהל הישראלי, הן מבחינת הטמפרטורה והן מבחינת הגזרות".
איזה דגמים או גזרות ישראליות אוהבות?
"היום ישראליות יותר ויותר אוהבות דגמים מיוחדים, הן נחשפות למגוון סגנונות חדשים שבעבר לא היה נהוג ללבוש. הנשים בימינו מודעות יותר ואוהבות ריגושים חדשים.
יחד עם זאת, הן אוהבות פריטים במחירים זולים. דבר שהופך את היבוא למאתגר, למצוא בגד שהוא גם מיוחד וגם זול.
עובדה מעניינת שגיליתי היא שישראליות מאוד אוהבות שמלות עם חצאי שרוול, זה מוצר שקשה מאוד להשיג אותו, אין כמעט חצאי שרוול. לכן, אם מישהי רוצה לפתח קולקציה, בהחלט מוזמנת לפתח קולקציה עם שרוול קצר עקב הביקוש האדיר לכך".
איך את מתמודדת עם התחרותיות בתחום?
"התחרות בתחום היא תחרות שמורכבת מכמה מישורים. ביניהם בוטיקים פרטיים, יבואני אופנה, הרשתות הגדולות הזולות ויש את הרכישה באינטרנט.
הלקוחה שלי היא לקוחה שאוהבת "להרגיש" את הבגד, להתייעץ איתי, לבנות את הלוקים שלה. אנחנו עושות פה עבודה שהיא מעבר לרכישה של הבגד, בהתאמת הבגד ללקוחה, שילוב האקססוריז הנלווים, התייחסות לצרכים המגוונים ולקצב החיים של הלקוחה".
מה דעתך על עבודתם של המעצבים בארץ?
"אני מאוד מעריכה את המעצבים בארץ, אני חושבת שהעבודה שלהם היא מאוד מורכבת. הם מתמודדים בשוק מקומי מאוד מאתגר עם עלויות ייצור גבוהות במיוחד ואפשרויות בחירה מצומצמות. לא פעם קורה שמעצב בוחר בד מאוד מיוחד אבל אז רואה שעוד כמה מעצבים בחרו אותו. יחד עם זאת, הקהל הישראלי הוא מאוד מצומצם, בהשוואה לקהל האירופאי והאמריקאי, ההתמודדות עם תחרות היבוא הזול קשה, וישנה נטייה לעבודה בקונסטיגנציה, כל אילו הופכים את עבודתם ללא פשוטה".
איזה מעצבים ישראלים את אוהבת?
"יש מספר מעצבים שאני מאוד אוהבת וגם עובדת איתם, מעצבת ישראלית בשם אליאנה, שתופרת בגדים בעלי צבעוניות מדהימה, אני עובדת עם המעצבת שירי ברנט, בחורה מאוד מוכשרת בעלת סטודיו ביפו, ומעצבת נוספת שאני מאוד אוהבת ומעריכה זו שירה M.
איפה את רואה את העסק שלך בעוד 5 שנים?
"אני רואה אותו במקום ובהתמקצעות אחרת לגמרי של קניינות.
קניינות בחו"ל ויבוא למותגים מקומיים או למעצבים שרוצים להרחיב את הקולקציה שלהם בחנות.
וכן, לפתח את נישת הייזום, ליווי וייעוץ לעסקים צעירים, למעצבות אופנה, לסטייליסטים וליבואנים".
איזה שיתוף פעולה עם חברה אחרת היה יכול לעניין אותך?
"היה יכול לעניין אותי שיתוף פעולה עם רשת חנויות אופנה בתפעול הקניינות עבורם".
בעבר היו שמים דגש על איכות, בשנים האחרונות אנו רואים תופעה של ייצור מאסיבי של בגדים זולים בסין, לאן את חושבת שהולך שוק האופנה בעתיד?
"אני אישית מאוד מקווה שזה לא ילך רק לכיוון של רכישת בגדים במדיה הממוחשבת, אני עדיין אוהבת לחוש את הבגד, למדוד אותו ולהתענג על תהליך הרכישה לפני שאני רוכשת אותו, אני אוהבת להתנסות בו ולהרכיב לוקים אפשריים".
מה לעולם לא תלבשי?
"קרוקס, בחיים לא אנעל אותם".
פריט מאסט בארון?
"יש כמה אצלי, שמלה שחורה קטנה, לא מיני אלא מקסי, טישיירט בסיסית לבנה עם גזרה מדוייקת, מכנסיים שחורים קלאסיים".
טיפ לצילום מוצלח?
"לקח לי הרבה זמן למצוא את הזוויות של האור לצילום המושלם".
אודם או גלוס?
"אודם כי אני הולכת בדרך כלל עם שיער פזור, והשיער נדבק לי לגלוס… 😉 "
לחדשות ועדכונים אחר הטרנדים החמים – עקבו אחר עמוד הפייסבוק של ג'נט בן דוד- STUDIO 35 – לחצו כאן