רונית כהן תמיר – מגלה את הסוד לחיים המאושרים
את תחילת דרכה המקצועית החלה כאנליסטית בשוק ההון, תקופה שבה חוותה התקפי חרדה חוזרים ונשנים כמעט על בסיס יומי. בעקבות שלושה אירועים משמעותיים החליטה לעזוב את חייה המקצועיים ולעשות מהפך גדול על ידי חישוב מסלול מחדש של צורת החשיבה וההבנה של החיים, פנתה ללימודים מעולמות תוכן שונים, כמו פסיכולוגיה חיובית , מדעי הרוח, לימודי דתות, מדעי המוח, NLP ואניאגרם, וכיום מתמחה בתחום האימון וההדרכה. לכאורה שני עולמות כה מנוגדים אך כאשר משתלבים יחדיו, יוצרים שילוב מנצח.
רונית כהן תמיר, מאמנת אישית, עסקית, זוגית וקבוצתית, מפתחת שיטת "משולש היהלום" –מודל להגשמה אישית ומציאת אושר על פיו מאמנת כיום, מאמנת בכירה עם למעלה מ-3500 שעות אימון, סופרווייזרית (מדריכת מאמנים) מוסמכת על ידי לשכת המאמנים ומחברת הספרים- "כמו כל אחת – אבל אחרת" ו- "אספקלריה", וכן, מרצה בנושאים שונים. רונית כהן תמיר, היא ללא ספק אחת הנשים המרשימות שתפגשו, משתפת את סיפור חייה מעורר ההשראה במגזין.
ספרי על עצמך, מי את ומהיכן?
"רונית כהן תמיר, בת 60, נשואה לאהוב נעורי – חברי הראשון מגיל 15, אמא ל-3 ילדים, מורן, רז ומתן, סבתא ל-7 נכדים. גדלתי בפתח תקווה למשפחה אמידה, סיימתי בהצלחה לימודי כלכלה ומנהל עסקים. לאחר מכן, עסקתי שנים רבות כאנליסטית בשוק ההון, בתחילת הדרך כשכירה בחברות השקעה ובהמשך כעצמאית בעריכת הערכות שווי לחברות ציבוריות, אותן מכרתי למנהלי תיקים. הייתי מאוד מוצלחת ולכאורה, נראה כי הכל היה על המסלול הנכון, אך איפשהו בדרך משהו השתבש, הרגשתי ריקנות וככל שהצלחתי יותר התקפי החרדה היו עמוקים וכואבים יותר…", משתפת רונית.
"כבר מגיל 12 חוויתי את התקפי החרדות הראשונים בחיי, שליוו אותי במשך שנים ארוכות מסיבות לא ברורות. השינוי החל מתוך המשבר הגדול שחוויתי בגיל 45, גיל שבו הבנתי שכל צורת החשיבה וההבנה שלי צריכים ארגון מחדש. באותה התקופה חוויתי את מותו של אבי בעקבות מחלה קשה, דמות חזקה ודומיננטית שמאוד אהבתי, שגרמה לי להבין עד כמה החיים שבריריים וסופיים בעבור כל אחד. החוויה השנייה הייתה חזרתה בתשובה של ביתי הבכורה, חוויה ששאבה אותי לתוך המסע הפנימי שעברה ביתי. החוויה השלישית, שגרמה לי להיחשף בפני עולם מופלא של תרבות, שחרטה בי תובנה עמוקה לגבי משמעות האושר בחיים בצל הדלות והעוני, היא נסיעותיי להודו.
הארה והתובנות בעקבות המשבר והחוויות, שלחו אותי למסע חדש וחיבור אל ה'אני העצמי' שלי. מסע שבו התחלתי ללמוד תיאוריות פסיכולוגיות, ביניהן פסיכולוגיה חיובית, CBT, הבנת הגישה הפסיכודינמית, לימודי מדעי הרוח ותרבויות, ולימודי דתות, בודהיזם בעיקר. כך למעשה הגעתי לתחום האימון וההתפתחות והאישית, ההרגשה הייתה של תחושת שליחות אמיתית, סוף סוף הרגשתי שלמה עם עצמי, עד כדי היכולת לעזור ולטפל באנשים אחרים".
בשמונה שנים האחרונות אני מדריכת חיים, משמע מאמנת אישית, עסקית, זוגית וקבוצתית. מרצה בנושאים שונים: "סיפור חיי זה טוב ..זה רע …", "מהו אושר ? " ו-"מערכות יחסים אמהות בנות". כמו כן, היום באמתחתי למעלה מ-3500 שעות אימון, אני מאמנת בכירה וסופרווייזרית מוסמכת על ידי לשכת המאמנים, להכשרת מאמנים צעירים לקראת עבודה עצמאית.
בין ההכשרות שעברתי ועדיין לומדת כל הזמן, נכללות הכשרות בתחומי אימון אישי, אימון קבוצתי, אימון זוגי על פי שיטת אימגו, אימון לאושר, NLP, אימון עסקי – על פי המודל שעשיתי לו אדפטציה מעולם העסקים, אימון לשיווק עצמי בעידן שכולם עצמאיים וכל אחד טוב בתחומו. כיום יש צורך עז לדעת לשווק את עצמך בצורה אולטימטיבית – כי אם אני לא אכתיר את עצמי כמומחה בתחום, אין אף אחד אחר שייעשה זאת עבורי".
מהו מודל "משולש היהלום" שפיתחת?
"המסע שלי והלמידות הרבות, סללו את דרכן ליצירת מודל האימון "משולש היהלום", שיטה שפיתחתי שבה אני מדריכה לצמיחה אישית ורוחנית.
היהלום, שמבחינתי סימל ילדות מעושרת, שויך לארגז התכונות של אישה מאושרת.
מטרת המודל הינה לאפשר לאנשים להתחבר אל מקורות העוצמה הפנימיים שלהם כדי להגדיר את מטרותיהם ולהגשים את ייעודם. ה'משולש' מחבר בין המדע והרוח, בשאיפה לסינרגיה בין שלוש הצלעות המרכיבות אותו: חוקי היקום והבנתם, המוח האנושי ודרכי פעילותו, והבנת האושר וכיצד להכניסו לחיינו. התובנות המרכיבות את חיינו נעות בתוך המשולש בתנועה סיבובית בלתי פוסקת, ובליבן של התובנות נמצאת הנשמה הטהורה של כל אחד ואחת מאתנו".
כיצד מתרחש הטיפול בתהליך "משולש היהלום" שפיתחת?
"התהליך בנוי ממודל אימוני של 12-14 מפגשים. כאשר במפגש הראשון אני עורכת מבחן אישיות. כיום אנו יודעים שקיימים מספר מנגנוני הגנה שמניעים אותנו לעשייה, למעשה כולנו עובדים עם אותם מנגנונים, אבל לכל אחד מאתנו ישנו מנגנון אחד שהוא "הפייבוריט" שלו, כלומר שהוא קופץ ראשון בסיטואציות.
מנגנוני ההגנה מחולקים ל-3 חלקים: אנשים שחווים את העולם דרך הגוף, הרגש והשכל. כל אחד מהמרכזים מורכב לפחות מעוד 3 חלקים, ההבנה שאותו מנגנון אוטומטי שקופץ לנו ראשון, יוצר הקלה. ראשית קבלה של עצמנו ואחר כך של הזולת שאיתו אנו במגע. אותו אבחון מאפשר לי לבנות תכנית עבודה ייעודית לאותו מתאמן.
כמו כן, במפגשים הראשונים אנו עובדים על חיבור לעוצמות, למשאבים ולתכונות האופי הטובות. החיבור למקום "היש" מאפשר ראשית הרגשת ביטחון שחסרה לרובינו. התקשורת מנסה למכור לנו אינסוף אינפורמציה של "אני לא מספיק טוב" – כי זהו מנוע חזק להתפתחות הצריכה שעלייה מתבססת חברה מערבית קפיטליסטית.
הפסיכולוגיה החיובית בראשותו של ד"ר זליגמן, הגדירה את האושר כתחושה שמגיעה משני מרכיבים – הנאה וסיפוק. הגדרת הנאה הינה כל מה שנתפס על ידי החושים, ביניהם אוכל טוב, מראה עיניים יפה, מוסיקה טובה, מגע, וכמובן ריח טוב, כל אלה טובים, חשובים ונחוצים, אבל אורך חיי המדף שלהם קצר. לעומתם, אושר שמגיע ממשמעות, סיפוק והגשמה – הוא אושר שלו חיי מדף ארוכים. אין ספק שהריצה אחרי משמעות וסיפוק הינה טבעית לעידן שבו אנו חיים.
השלב הבא, הינו יצירת תמונת חיים מיטבית בכל אחד מפלחי גלגל החיים. כלומר, בתחום הקריירה, בתחום הזוגיות, בתחום מערכות היחסים, בתחום ההורות, בתחום הבריאות הפיזית והנפשית וכן בתחום שעות הפנאי והתחביבים. אנו מתרגלים בעזרת ברומטר פנימי שמדרג מ-1 ועד 10 את רמת שביעות הרצון שלי מהתנהלות הפלח בחיי.
כל מה שנשאר עתה הוא להוציא לפועל את תכנית הפעולה וליווי הביצוע תוך כדי מודעות לדפוסי חשיבה והתנהגות מעכבים. לאור ניסיוני הרב, חשוב לי מאוד לשמור על תמהיל של אימון פרטני (אחד על אחד) אימון קבוצתי, הרצאה אחת בשבוע, והדרכות מתאמנים מתחילים. תמהיל זה מרגיש לי מאוזן ביותר, הן מבחינה רגשית, והן מבחינה קוגניטיבית. כמובן שהגעה לתמהיל הייחודי הזה דרשה הרבה מאוד ניסוי ותהיה, אבל לאחר 8 שנים אינטנסיביות של לימוד ואימון אני יכולה להגיד שמצאתי את האיזון".
חיברת שני ספרים שקיבלו המלצות חמות בטורים שונים – הספר "כמו כל אחת – אבל אחרת" והספר "אספקלריה" – במה הם עוסקים?
"הספר הראשון שכתבתי, "כמו כל אחת – אבל אחרת", בהוצאת אופיר ביכורים – מציג את סיפור חיי בו אני משתפת על ההרגשה כיצד לגדול בצל "חרדה", על ילדות בכלוב של "זהב" שנתן מענה ממוני אבל לא מילא את צרכי האישיים, ניגוד שיצר קונפליקט פנימי קשה ורגשי אשם – קרקע הכי בטוחה לתסכולים, חרדות ופחדים.
בספר אני מספרת כיצד התמודדתי כילדה עם התחושות הקשות שלא חשפתי בפני אף אחד, לאור התחושה שהייתה "שאני לא בסדר" או "אני רעה" או "אני כפוית טובה".
וכן נוגעת בנושאים, כיצד "בחרתי" או בעצם נבחרו לימודי, כיצד סימנתי מטרות שלימים הבנתי שלא היו כלל שלי, ואיך ככל שהצלחתי יותר, כך החרדה והדיכאון היו יותר ויותר נוכחים בחיי והבור שבתוכי הלך וגדל.
הספר השני שכתבתי, "אספקלריה" – עוסק בסיפורם של 10 מתאמנים שעשו פריצות דרך מאוד משמעותיות בעזרת הליווי האישי שלי.
הספר מאפשר הצצה אל עולם האימון האישי, חושף את הקוראים לתהליכים שעוברים המתאמנים, לדילמות ולקונפליקטים של כל אחד ולמצוקות שחווים בדרך למציאת הפתרון בהשראת האימון האישי.
בספר כלים אימוניים רבים שפיתחתי, שמשמשים מאמנים רבים אחרים".
בהתמודדותך עם החרדה לאורך חייך, מהם הכלים אותם את מעבירה למטופליך?
"לאורך הזמן, יצרתי מודל אימוני להתמודדות עם התקפי חרדה. מודל האימון הינו מתקדם במיוחד ומכיל תכנים רבים שמגיעים מתחום מדעי המוח, על האופן שבו המוח שלנו מייצר חרדה ועל הבנת הנוירוביולוגיה של החרדה.
במפגשים אני מסבירה בצורה מאוד ברורה על מבנה המוח, על מערכת העצבים, על המערכת הלימבית ועל קליפת המוח. ההבנה של פעילות המוח ומהן ההשפעות עליו עושה סדר בתחושתו של המטופל ויוצרת רוגע.
יתר על כן, פיתחתי כלים נוספים למפות את הטריגרים החיצוניים והפנימיים שגורמים לחרדה. האימון משלב עבודה במקביל על הרגעת הגוף החרד, תיקון עיוותי חשיבה, ולמידת התנהגויות חדשות ומקדמות".
לאיזה קהל יעד את פונה ?
"אני מתמחה בתחומי האימון האישי, העסקי, הזוגי והקבוצתי, כאשר הדגש הינו פיתוח אישי ורוחני בעבור כל אחד מהרבדים. השירותים שאני מציעה פונים לפרטיים שחשים תסכול, חרדה ומתח. כמו אל זוגות בתחילת הדרך שרוצים לקדם את הזוגיות אבל פוחדים עקב שינוי תפיסת מושג הנישואין בשנים האחרונות, כמו גם בהעצמת נשות קריירה, כאחת כזו אני יודעת ומבינה בדיוק מה עובר עליהן. באימון העסקי אני פונה לאנשי עסקים, אימון שמאפשר להם לקבל כלים משמעותיים לקידום העסק, כמו גם כלים לקידום אישי, העצמה וצמיחה אישית מניסיון רב שצברתי לאורך השנים".
מהן הסיבות שלדעתך הצלחת בתחום?
"הסיבות שבזכותן אני מוצאת את עצמי מצליחה בתחום נובעות מניסיון העבר העשיר שלי בתחומי עניין שונים. אני מביאה את עצמי לכל מפגש "תודעת מתחיל" כצינור ששומע, מצליחה להשקיט את כל הקולות שקיימים שאומרים "את כבר יודעת" ולומדת להקשיב הקשבה עמוקה ונקייה.
הידע שרכשתי בפסיכולוגיה, בפילוסופיה, בדתות, בניו-אייג', באימון, במדעי המוח ועוד, מאפשרים לי להרכיב את הטיפול הייחודי בעבור כל אחד מהמטופלים שלי, להעניק אהבה אינסופית לאנשים ולהקל על התחושות והקושי הרב שמצוי בחיים".
כיצד את מתמודדת עם התחרותיות בתחום?
"כאחת שמגיעה מתחום העסקים, אני חושבת שאין טוב יותר מתחרות. ככל שהתחרות גדלה, כך המקצועיות גדלה וההיצע גדל. יש לי ביקורת על תחומי טיפול רבים שמצויים בשוק שאינם נמצאים תחת מסגרת אתית, השוק פרוץ ביותר וחבל שקיימים הרבה מאוד מטפלים שבאים במגע אם אדם "כואב" שנמצא בחוסר איזון וכל מילה של מטפל שאינה במקומה יכולה ליצור נזקים בלתי הפיכים.
בסופרויזן הדרכת מאמנים שאני מנחה כבר מספר שנים, אני מכשירה ומלמדת צניעות, הקשבה, הכלה ואהבה. אלו מרכיבים מאוד משמעותיים וחשובים שמאמן או מטפל חייב לרכוש לעצמו. אני מקבלת משובים ממתאמנים, שהם עבורי מקור לשמחה, לסיפוק ולהגשמה. אין אושר גדול יותר מלדעת שנגעתי בחיי אחרים, אם זה בעצה קטנה, אם זה בנוכחות המכילה שלי או אם זה משיתוף שלי שהיה במקום ובזמן הנכון.
אדגיש ואומר כי ככל שהעולם הולך ונהיה מכוון יותר, מנגנון דחיית הסיפוקים אינו מתפקד, כי הרי הכל נגיש וישים בלחיצה על המקש. אנו הופכים להיות יותר מבולבלים, חוסר האיזון המוחי גדל, מנגנון המיקוד ותשומת הלב אינו מאוזן ואנו בודדים יותר ויותר. על כן הוויסות הרגשי אינו יעיל, שיחות העומק והחברויות הופכות להיות שטחיות יותר ויותר ויש מקום גדול יותר לאנשי מקצוע, שברמה הבסיסית מאפשרים סוג של וונטילציה (אוורור רגשות) וכמובן משהו שיקשיב ויעזור לך להבין מה הכי נכון והכי טוב עבורך".
מה נדרש כדי שהטיפול יצליח?
"אימון או טיפול יהיו תמיד מועילים כאשר האדם בוחר בתהליך בעצמו. לצערי הרב, אנשים שמגיעים לטיפול הם כבר עם הגב לקיר, כלומר מצבם אינו נסבל. אולי כך בנויה הנפש האנושית, כל עוד הייאוש נסבל, איננו יוצרים שינוי. אין לי ספק שכאשר קיימת המוטיבציה לשינוי, הטיפול הרבה יותר אפקטיבי ושיתוף הפעולה בין המאמן למתאמן הרבה יותר עוצמתי.
אציין כי הטיפול או האימון איננו עובד כאשר גורם שלישי 'דוחף' את המתאמן לקבל את השינוי, במקרים שבהם האם רוצה שביתה תפנה לתהליך או שאישה רוצה שבעלה ילך לטיפול. בצורה חד משמעית, המתאמן חייב להיות האדם שבוחר ורוצה שינוי, אחרת 'חבל על הזמן'.
תדירות ותקופת המודל האימוני המיטביות והרצויות, הינן מפגש שבועי למשך כשלושה חודשים, ביום ובשעה קבועה. הזמן שבין המפגשים חשוב ביותר על מנת להטמיע ולהפנים את המידע שעלה במפגש".
סיפור הצלחה שנגע לליבך?
"אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר היה מקרה שבו בחורה שגדלה במשפחה שאינה מתפקדת, וסבלה מהתקפי חרדה קשים ביותר, הייתה סגורה מאוד, עם תחושת אובדן קשה ביותר וביטחון עצמי ירוד. לאחר סדרה של מפגשים הצליחה להתקבל ללמודים ולעסוק במקצוע שבו חשקה, חזקה את בטחונה העצמי ומצאה זוגיות שנכונה לה. כאשר אנו עובדים על הליבה – מי אני, מהם העוצמות שלי, מהי המתנה שבאתי לתת לעולם ומה יהיו חיי משמעות עבורי, כל התפאורה מסתדרת מעצמה, זוגיות, קרירה, מערכות יחסים ועוד".
מה הסיפוק שלך מהעבודה, מה נותן לך השראה?
" 'מכל מלמדי השכלתי' – זוהי אינה קלישאה, זו דרך חיים. מניסיון של ישיבה יומיומית מול מתאמני, אני יכולה להגיד בצורה חד משמעית, שלא קרה שלא למדתי דבר אחד חדש בכל פגישה. המתאמנים והמתאמנות שלי הם מורי הדרך שלי, הם המצפן והמגדלור שלי. כאן יש לי מסר מאוד חשוב להעביר, מכל אדם שעימו באנו במגע, יש ללמוד לפחות דבר אחד חשוב שלא ידענו על עצמנו ועל החיים בכלל".
מה בעתיד – לאן תרצי להתפתח?
"החזון שלי הינו לפתוח בכל האזורים המרכזיים בארץ, מרכז ללימוד ותרגול של מיינדפולנס לילדים. תופעה נפוצה המתרחשת כיום הינה 'היד קלה' מידי על נתינת מרשמים הן על כדורים לשיפור הקשב והריכוז והן על הכדורים לחרדה ודיכאון. אין לי ספק שתרגול מוחי או "אימון מוחי" הינו המענה השפוי שמאזן את הרדיפה אחרי הטכנולוגיה והתקשוב.
ללמד דור חדש וצעיר תרגול של חיבור לעצמם, לנשימה, לתחושות, לרגשות, ובעיקר פסק זמן מהרדיפה אחרי הטכנולוגיה – הוא זה שיצור לנו עתיד אחר".