Craft & Dreams
כיום בעידן המודרני, עידן שבו האינטרנט שמשתלט על חיינו ומאלץ אותנו מידי יום להתמודד עם סינון מידע אדיר, כגון חדשות, כתבות שונות וים פרסומות, אנו מחפשות השראה. אנו מחפשות את אותו מקור המידע שיעורר את הפן היצירתי שבנו, יעורר את חושינו ויאתגר אותנו.
כך בדיוק מרגישים כשנחשפים לראשונה למגזין Craft & Dreams, מגלים מגזין עיצוב ולייף סטייל ייחודי שמציע מגוון עשיר של רעיונות DIY, אותם מצליח לשתף עם קוראות המגזין תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של עריכת תוכן. הדיוק בעיצוב, תשומת הלב לפרטים הקטנים ותוכן המקורי והאיכותי, הם אלו שהופכים את חווית הגלישה באתר לבלתי נשכחת ואת המגזין ליחיד במינו בנוף הרשת הישראלית.
הכירו את מייסדות המגזין Craft & Dreams, נילי גולץ ואורטל טרביטש עזוז, בראיון אישי על הקמת המגזין, על הרעיון מאחוריו ועל ההגשמה העצמית דרך ניהול מגזין עיצוב ולייף סטייל יצירתי במיוחד.
ספרו קצת על עצמכן, מי אתן ומהיכן?
"אנחנו נילי גולץ ואורטל טרביטש עזוז, בלוגריות, צלמות ויוצרות תוכן, וגם שתי חברות טובות שהחליטו לקחת את האהבה המשותפת ליצירה ולהפוך אותה לבלוג DIY ולייף סטייל.
נילי גולץ, בת 32 מכפר סבא. במקור מכפר בני ציון וגם רוב בני משפחתי עדיין גרים שם, ולכן אני לא באמת מרגישה שעזבתי לגמרי את המקום.
אורטל טרביטש עזוז, בת 32 מתל אביב. במקור מכרמי יוסף, אבל גם גרתי כמה שנים בילדותי בוונצואלה. לפני כשנתיים חזרתי מסין, שם גרתי שנתיים, לכן אפשר להגיד שאני די גלובלית".
מאיזה רקע הגעתן, האם ואיך קשורים לתחום?
נילי: "האהבה שלי לתחום היצירה התחילה עם ציור, אבל המשיכה להמון תחומים אחרים, כמו נייר, פימו, תכשיטנות ועוד. מגיל צעיר ציירתי, ויעידו על כך ערימות הדפים שבמחסן שלנו. עם השנים התחלתי להתנסות בתחומים אחרים של אמנות, כשבכל תקופה יש תחום אחר שאני יותר מחבבת מאחרים. אבל תמיד אני חוזרת לציור, האהבה הראשונה שלי.
למדתי בתיכון אמנות ופסיכולוגיה, וכשהגיע הזמן לבחור מה ללמוד לתואר ראשון בחרתי בתואר דו-חוגי של אמנות ופסיכולוגיה. את התואר למדתי באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, מה שגרם לי להרחיק (שוב, אחרי שנתיים של שירות צבאי בדרום) מהמרכז לדרום. אף שלמדתי אמנות היא עדיין נשארה בגדר תחביב, כי החלטתי לא ללמוד אמנות מעשית אלא להרחיב את האופקים שלי בתולדות האמנות.
אחרי התואר הראשון למדתי עריכת לשון, וזה המקצוע הרשמי שלי. כביכול אין קשר בין הבלוג היצירתי לעריכה, אבל בסופו של דבר אני חושבת שהכל קשור להכל. כל מה שעשינו בחיים וכל מה שלמדנו מצטבר ביחד והופך את הבלוג למה שהוא. הידע באמנות, הניסיון בתחומים שונים של יצירה ולימודי העריכה באים כולם לידי ביטוי. כל הטקסטים בבלוג עוברים "בדיקת איכות" מהצד שלי, וכל הידע של אורטל בעריכת תמונות ובגרפיקה תורמים לצד הוויזואלי של הבלוג. ביחד אנחנו לגמרי צוות מנצח".
אורטל: "כל המשפחה שלי יכולה להעיד שכבר מגיל צעיר עסקתי באמנות וביצירה. תמיד החדר שלי היה גדוש בחומרים, וכל תקופה החלטתי לנסות חומר אחר או שיטה מסוימת. היצירה תמיד הייתה אצלי תהליך מרגיע, ולא מעט פעמים היא גם הייתה סוג של בילוי עם חברות.
בלימודים האקדמיים שלי החלטתי לקחת את האהבה שלי לאמנות לכיוון טיפולי ולמדתי טיפול באמנות. בתקופת הלימודים לא זנחתי את עולם היצירה ועשיתי לא מעט קורסים בצילום, במלאכת יד ובאמנות. בסיום התואר השני ואחרי ההסמכה לטיפול באמנות, בן-הזוג שלי ואני עברנו לסין בעקבות הצעת עבודה שהוא קיבל. סין הייתה עבורי הזדמנות להרפתקה מלאה בלמידה ובחוויות מיוחדות. עבדתי בסין כמעצבת וקניינית של חברת אקססוריז מובילה, ולמדתי הרבה מההתנסות הזאת: איך מעצבים מוצר ללקוחות, כיצד מציגים אותו, איך בונים אולמות תצוגה ועוד".
מה דחף אתכן להתחיל את דרככן כעצמאיות – האם זה משהו שתמיד רציתן?
"לאף אחת מאיתנו לא היו שאיפות מיוחדות להיות עצמאיות. מה שהוביל אותנו לדרך הזאת הייתה הידיעה שאם אנחנו לא נמצא בעצמנו מה אנחנו אוהבות לעשות – אף תפקיד בשום חברה לא באמת ייתן לנו את החופש, הסיפוק ואת האפשרות לעשות את כל מה שאנחנו רוצות ואוהבות".
כיצד התגבש הרעיון לבלוג Craft & Dreams?
"הבלוג הוקם מתוך האהבה המשותפת שלנו ליצירה ולכל מה שקשור לעיצוב, טיולים ולייף סטייל. הבנו שביחד אנחנו יכולות לעשות משהו מאוד מיוחד וטוב – כי לכל אחת יש את התחומים שהיא יותר חזקה בהן וביחד אנחנו משלימות אחת את השנייה ויוצרות בלוג שיש בו את כל הדברים הטובים של שתינו".
כיצד עובדת השותפות ביניכן?
"למדנו תוך כדי תנועה איך לחלק את המשימות של הבלוג בינינו. את הצילומים לפוסטים אנחנו עושות ביחד. בדרך כלל כל אחת מגיעה עם רעיון, אנחנו מדברות עליו, מתייעצות אחת עם השנייה וגם משנות ומעדכנות את הרעיון תוך כדי שיחה. אנחנו בעיקר שומרות כל הזמן על שיח פתוח בינינו ומנסות לשפר ולהשתפר כל הזמן".
תארו את הבלוג שהקמתן, מתי נולד?
"התחלנו לעבוד על הבלוג שלנו, Craft & dreams, בינואר 2016, ואחרי חצי שנה של עבודה העלינו אותו לאוויר.
רצינו שבבלוג יהיו דברים שאנחנו אוהבות: DIY, לייף סטייל, טיולים – והכל בדגש על יצירה ועיצוב. כשאנחנו כותבות פוסט של DIY אנחנו תמיד מנסות לצלם את כל השלבים בפרויקט ולפרט כמה שיותר בהסברים שלנו.
השאיפה שלנו היא שכל אחת תרגיש שהיא יכולה להכין את הדברים שאנחנו עושות בבלוג, ולכן אנחנו מקפידות לבחור פרויקטים פשוטים יחסית. זה לא אומר שהם פחות יפים, להפך. תהליך ההכנה שלו יהיה פשוט והזמינות של החומרים שבו גבוהה".
כיצד התפתח הבלוג לאורך השנים – איך הרגשתן?
"בחצי שנה הראשונה של העבודה על הבלוג, ולפני שהעלינו את הבלוג לאוויר עבדנו בעיקר על עיצוב הבלוג ועל "בנק חומרים". בבנק החומרים שלנו יש בעיקר פרויקטים של DIY, שהם אלה שמצריכים מאיתנו הרבה עבודה: תכנון רעיון, ביצוע, צילום, עריכה וכתיבה. עם הזמן התחלנו להרחיב את הנושאים שאנחנו כותבות עליהם בבלוג, תוך מתן זווית של יצירה ועיצוב בכל תחום. בסופו של דבר, אף על פי שאנחנו כותבות על הרבה נושאים, במרכז הבלוג נמצאת האהבה שלנו ל-DIY, ולכן אנחנו תמיד משתדלות להעלות כל שבוע פוסט אחד שעוסק בתחום הזה. כדי לעמוד במטרה שהצבנו לעצמנו, להעלות כל שבוע פוסט אחד של DIY, יצרנו את בנק החומרים שלנו, ועד היום אנחנו מתחזקות אותו וצוברות עוד ועוד חומרים.
אנחנו חושבות שגם עכשיו, אחרי שנתיים של בלוגינג – אנחנו עדיין בתהליך. להקים בלוג וליצור קהילה הם תהליכים שלא נגמרים, וחשוב ליהנות גם מהדרך. תמיד יש עליות ומורדות, ואחד הדברים הכי חשובים שניסינו ליישם בבלוג הוא ההתמדה. אחד הדברים שהרבה בלוגרים מצליחים אומרים הוא שחשוב להתמיד, ומתוך זה באה ההצלחה. זה אחד העקרונות שמנחים אותנו: אנחנו יודעות שיש משברים (ונשברנו גם כמה פעמים בעצמנו), אבל למרות הכל אנחנו ממשיכות ומנסות שוב. אחד הדברים שעוזרים לנו בנקודות המשבר הוא שאנחנו לא לבד – יש שתיים מאיתנו ואם לאחת קצת קשה השנייה מרימה אותה".
האם אתן פעילות בפלטפורמות נוספות במסגרת קידום הבלוג שלכן?
"חוץ מהבלוג שאליו אנחנו מעלות פוסטים כל שבוע, אנחנו פעילות גם בפייסבוק, באינסטגרם ובפינטרסט. יש חשיבות מאוד גדולה להעלאת החומרים הקבועה לבלוג, כי הוא הפלטפורמה היחידה שבאמת שייכת לנו. כל החומרים שאנחנו נעלה לפייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט, וגם לשאר המדיות החברתיות, בסופו של דבר לא באמת שייכים לנו, ולכן אם פייסבוק למשל יחליטו לסגור את האתר או למחוק לנו את החשבונות – לא באמת נוכל לעשות משהו.
שתי הרשתות שאנחנו בעיקר פעילות בהן, חוץ מהבלוג, הן פייסבוק ואינסטגרם. פייסבוק עוזר לנו לשמור על קשר ישיר עם הקהילה, ובאינסטגרם אנחנו מעלות הרבה סטוריז מחיי היום-יום.
לאחרונה פתחנו גם ערוץ יוטיוב וממש בקרוב נתחיל להעלות אליו סרטונים – אז שווה לעקוב אחרינו גם שם".
למה החלטתן להיכנס דווקא לפלטפורמות אלו?
"בפייסבוק ובאינסטגרם יש פעילות רבה של הקהל הישראלי. אנחנו חושבות שלא כולם עדיין גילו בארץ את פינטרסט, למרות העובדה שזה מתחיל להשתנות, ולכן הוא פונה בעיקר לקהל בחו"ל. עדיין לא הפכנו את הבלוג לדו-לשוני (אף על פי שאנחנו בהחלט בדרך לשם), ולכן אנחנו לא משקיעות הרבה מאמצים בפינטרסט. אנחנו כן מטפחות את החשבון שלנו ונועצות בו דברים – אבל עיקר האנרגיות שלנו מופנות לקהל הישראלי".
מה מאפיין את התוכן שאתן מציעות לקוראות הבלוג שלכן?
"רוב הפוסטים שלנו יהיו בדגש על יצירה, עיצוב ולעתים על צילום. גם כשאנחנו כותבות על טיולים למשל, נשתדל למצוא את הזווית היצירתית והמיוחדת. למשל, אורטל כתבה סדרת פוסטים על איסלנד אחרי שטיילה שם במשך כמה שבועות. אחד מהפוסטים היה על כתיבת יומן מסע בחו"ל, ועוד פוסט היה על חנויות צמר באיסלנד".
לפי דעתכן, מהו הסגנון שמייחד אתכן על פני בלוגים אחרים בתחום?
"אנחנו חושבות שכל בלוג הוא ייחודי בזכות מי שכותב אותו. יש הרבה קולות בתחום, וגם אנחנו חלק מהקולות האלה. אחד הדברים שמייחדים אותנו היא העובדה שאנחנו שתיים – ולכן אין אצלנו קול אחד אלא שניים וכל אחת מביאה את הייחודיות שלה, את האהבות שלה ואת הדברים שהיא רוצה לשתף עם הקוראות".
לאיזה קהל אתן פונות?
"קהל היעד שלנו הוא בעיקר נשים צעירות שאוהבות עיצוב, אסתטיקה, להתנסות בדברים חדשים ולעשות דברים בעצמן. חשוב לנו להעביר בפוסטים שלנו שיצירות DIY לא חייבות להיות מסובכות ולא צריך כישרון מיוחד כדי לקבל תוצר מהמם ומושקע. בכמה צעדים פשוטים אפשר להכין לבד דברים מהממים.
מפני שרוב הקוראות שלנו הן נשים אנחנו כותבות בבלוג בלשון נקבה. היו לנו קצת דיונים על זה, ואף על פי שנילי היא עורכת לשון וקצת היה לה קשה עם זה החלטנו שפנייה ישירה בלשון נקבה תהיה הכי נאמנה לקהל הקוראות שלנו.
ולמרות כל זה – אנחנו יודעות שיש בקהל גם חובבי DIY, ומחכות לגבר הראשון שישלח לנו את הפרויקטים שהוא עשה בהשראת הבלוג".
האם היו שינויים משמעותיים לאורך ניהול הבלוג שלכן?
"כשעובדים על בלוג חשוב לזכור שהוא צריך להיות כל הזמן רלוונטי ומעניין לקהל הקוראים שנוצר סביבו. לכן אנחנו כל הזמן משדרגות את הבלוג, מוסיפות לו דברים או מורידות בהתאם לעניין של קהל הקוראות. העבודה על הבלוג היא מאוד דינמית ואף פעם לא משעממת. אנחנו כל הזמן עם האצבע על הדופק ובודקות שאנחנו לא מפספסות שום טרנד. כמו שהרצונות של הקוראות ותחומי העניין שלהן משתנים, ככה גם הרצונות ותחומי העניין שלנו – וזה תהליך טבעי של צמיחה וגדילה".
מהן שלושת הסיבות שלדעתכן בגללן הבלוג שלכן מצליח וגודל?
"האהבה הגדולה שלנו לכתיבה, לצילום, לעשייה וליצירת תוכן, ההתמדה בפרסום ובהעלאה של תכנים והרלוונטיות של התכנים".
מה אתן חושבות על התחום בארץ?
"נראה שתחום הבלוגים בארץ תופס תאוצה. אנחנו מכירות יותר ויותר בלוגרים ישראלים שעושים עבודה מדהימה, ולא מעט אנשים בארץ שמחפשים בלוגים ועוקבים אחריהם. גם לנו יש לא מעט בלוגרים שאנחנו ממש אוהבות ומעריכות. יחד עם זאת, נראה שבארץ אנחנו קצת מאחור בהבנה של הכוח שיש לבלוג מבחינה עסקית, והוא נתפס יותר כתחביב.
הרבה בעלי עסקים עדיין מבקשים הפקת תוכן, שיכולה לכלול למשל סיקור של מוצר או השתתפות בסדנה, בתמורה לקבלת המוצר. מאחורי כל פוסט והפקה עומד בלוגר שמשקיע המון ביצירה, בכתיבה ובהפקת התוכן, וגם בטיפוח קהילה ובקשר אישי עם קהל הקוראים שלו. בחו"ל כבר הבינו את האפשרות השיווקית המדהימה שטמונה בבלוג, בעיקר כאשר המוצר שמקדמים מתאים מאוד לקהל היעד של הבלוג. בדרך שיווק כזאת אפשר להגיע ישירות לקהל היעד הרלוונטי למוצר. כמובן, בלוגר טוב הוא בלוגר שכותב בגובה העיניים, אמין ושמסקר דברים שקשורים לנושא הבלוג שלו בצורה אמינה ומהימנה.
בהקשר הזה כדאי לזכור שהתוכן בבלוג יישאר כל הזמן במנועי החיפוש (לעומת פוסט בפייסבוק שנעלם עם הזמן), והבלוגר יכול לחשוף אותו שוב ושוב לקוראיו כי תמיד מגיע קהל חדש שעוד לא נחשף לכל התכנים. בכל מקרה, אנחנו מאמינות שלאט לאט גם בעלי עסקים בארץ מתחילים להבין את הכוח של הבלוגים, אבל הדרך עוד ארוכה".
כיצד אתן מתמודדת עם התחרות בתחומכן?
"אנחנו חושבות שתחרות היא דבר מבורך שמצמיח, מדרבן ומהווה כוח מניע להמשך. יש הרבה בלוגרים ובלוגריות מדהימים בארץ, ואנחנו מאמינות שהכוח של כל בלוג נובע מהכתיבה האישית של הבלוגר. לכל בלוג את כתב היד הייחודי שלו ותחומי עניין שונים. כל עוד הבלוג הוא טוב, רלוונטי, כתוב בצורה זורמת ועם צילומים נעימים, יהיה לו קהל קוראים".
מה מייחד את הקהל הקוראות הישראלי?
"קהל הקוראות הישראלי הוא קהל חם, שיוצר קשר מהר ומרגיש בנוח לשתף, לשאול, להעיר ולהאיר. אנחנו תמיד שמחות כאשר שולחים לנו הודעות כדי להתייעץ איתנו, לשתף אותנו ביצירות, לבקש המלצות ועוד. הקשר תמיד מרגיש לנו מאוד חברי ולא מרוחק, מאוד מעריך ואוהב".
כיצד אתן מקדמות את הבלוג שלכן?
"קודם כל אנחנו מקדמות את הבלוג בכל הרשתות החברתיות שאנחנו פעילות בהן. בפייסבוק אנחנו פעילות בקבוצות שרלוונטיות לנושאי הבלוג ומפרסמות לינקים לבלוג מדי פעם. אגב, חשוב מאוד לשים לב ולפרסם לפי כללי הקבוצה, לכן כל מי שרוצה לקדם גם את העסק שלו דרך הקבוצות כדאי שישים לב לכללים. טיפ: אם יש קבוצות שרלוונטיות לעסק שלך, כדאי להיות פעילים בהן, ולא רק לשים לינק ולברוח".
חוויה מטורפת שעברתן בזכות הבלוג שלכן?
"מאז שפתחנו את הבלוג, אנחנו כל הזמן עוברות חוויות חדשות ומרגשות, פוגשות אנשים מוכשרים ויוצרות כל הזמן חברויות חדשות. לאחרונה התחלנו להצטלם לערוץ שמוקדש כולו ל-DIY. זו הייתה טבילת האש הראשונה של שתינו בעולם הזה, ואנחנו עדיין מתרגשות, קצת מובכות ובעיקר מאושרות שיוצא לנו לצאת ממסך המחשב ולהדגים בלייב את הפרויקטים שלנו. תכלס, זה רק השאיר לנו טעם של עוד".
לאילו מותגי אופנה/לייף סטייל אתן מתחברות?
"הרבה מההשראות שלנו מגיעות ממותגים לעיצוב מחו"ל כמו MUJI שהקו שמאפיין את המוצרים שלהם הוא מינימליסטי, והחשיבה על כל פרט היא כל כך מדויקת ומדהימה. אנחנו גם מאוד מתחברות לרשתות כמו Urban Outfitters ו-Anthropologie, שהן השילוב המושלם בין עיצוב ואופנה. ברשתות האלה אפשר למצוא בגדים מדהימים וגם מוצרים מקוריים ועם טאץ' מיוחד לעיצוב הבית. בתכלס, רק הכניסה לחנויות האלה והעיצוב המיוחד שיש בהן הם חוויה בפני עצמה".
אילו סוגי עסקים רלוונטיים ליצירת שיתוף פעולה עם המגזין שלכן?
"כיוון שאנחנו בלוג DIY באופן טבעי כמעט כל עסק או ארגון שעוסק ביצירה כזו או אחרת מושלם בשבילנו ויכול להתאים לפעילות השיווקית שלנו. תחום היצירה שאנחנו עוסקות בו מאוד מגוון, ואנחנו חושבות שיהיה קשה להתקיל אותנו במוצר שלא נוכל לייצר סביבו פרויקט DIY מקורי, שיוכל לקדם את העסק או את הארגון".
מהיכן אתן שואבות את ההשראה שלכן?
"לשאוב השראה תמיד נשמע כמו משימה לא פשוטה, אבל האמת שהרבה פעמים ההשראות נמצאות מתחת לאף של כולנו – באינטרנט, בחנויות ועוד. לפעמים ההשראה יכולה להגיע מהמוצר עצמו, וממנו נתחיל לחשוב מה אפשר לעשות איתו. לפעמים המצב יהיה הפוך – יהיה לנו רעיון מסוים ורק אז נתחיל לחשוב עם אילו מוצרים אפשר ליישם אותו. אין ספק שכמו רבים מאיתנו גם אנחנו מושפעות מהטרנדים באופנה ובעיצוב הבית, ואנחנו נותנות להם מקום בבלוג. בסופו של דבר, אנחנו שתיים, וההשראות גם מגיעות הרבה פעמים אחת מהשנייה".
טיפ לבלוגרית מתחילה?
"לא חייבים לקפוץ ישר למים העמוקים. אנחנו לא קפצנו, אלא גיששנו והשתכשכנו קודם במים הרדודים. תתחילו בצעדים קטנים, תבדקו מה נוח לכן ומה לא, למה אתן יותר מתחברות. יכול להיות שתגלו שמשהו שחשבתן על עצמכן הוא לא נכון, או שתופתעו לגלות שאתן חזקות בתחומים מסוימים. תמשיכו לנסות ולהתנסות כל הזמן, ותשתדלו ליהנות מהדרך".
פתגם שמנחה אתכן?
Start somewhere". בדרך כלל כשרוצים להתחיל משהו הראש שלנו מסתחרר מרוב המשימות, הקשיים והאפשרויות. לפעמים אפשר להתחיל מהאמצע או מהצד, העיקר שתתחילו. לקחת את העט ולכתוב מילה. להוציא את הצבעים והמכחולים מהמגירה ולצייר קו. גם אם זאת מילה אחת וגם אם הקו עקום – התחלתם משהו. ההמשך יהיה יותר קל".
מה בעתיד – לאן את רוצות להתפתח?
"יש לנו לא מעט רעיונות ולא מעט דברים שכבר מתבשלים, אז יש למה לצפות וכדאי לעקוב אחרינו כדי להתעדכן. בעתיד אנחנו רוצות להיפתח לקהל הבין-לאומי ולהכיר יוצרות חדשות מכל העולם".