האם בלוגרית = משרת החלומות? לא הכל ורוד
לרוב כשאנו נתקלות בבלוגרית, עבודתה נראית לנו כמו משרת החלומות. איזה כיף זה לעבוד בלי בוס על הראש, לעבוד מכל מקום שבא לך, בבית קפה בבית או על חוף הים, איזה כיף שמזמינים אותך למלא מקומות שווים, איזה כיף לקבל משלוחים של מוצרים מדליקים בחינם וכל זה בשביל לעלות תמונה עם המוצר לאינסטוש או לכתוב איזה פוסט קצר עם ביקורת טובה על המוצר.
אז זהו שלא, בחיים האמתיים "מאחורי הקלעים" זה ממש לא ככה, אומנם החיים שנראים כלפי חוץ נראים כחיי החלומות של כל אישה אך אם בודקים את זה טוב טוב לעומק, מעטות הבלוגריות בישראל שמצליחות להכניס מזה הכנסה נאה.
הצצה אל מאחורי הקלעים – התמורה לפרסום בבלוג
אם תשאלו, כל בלוגרית וודאי תגיד לכן כי הבית שלה עמוס במוצרים ששלחו לה להצטלם עימם ועכשיו הם פשוט ערימה של פריטים שאין לה מה לעשות איתם. הבעיה בארץ שהרבה עסקים לא רוצים להביא תמורה כספית אלא לשלוח מוצר מתנה. זה נחמד בתקופה הראשונה אבל בסוף היום זה עוד מוצר לאוסף, ואם כל הכבוד, מוצרים בחינם לא משלמים שכר דירה.
בנוסף לכך, מה שעסקים בחו"ל הבינו כבר מזמן, הרבה עסקים בארץ עוד לא החכימו להבין –שיווק דרך כתבות שיווקיות ומאמרי דעה באינטרנט, באתרי בלוגים או מגזינים, יכול לספק תוצאות שיווק מעולות, תוך שימוש בדרך מקורית ואמינה למטרת קידום מכירות של מוצר או שירות מסוים. זה לא באנר שמראה כמה הנחה יש בחנות, זה גם לא קמפיין בפייסבוק שיכול להביא תוצאות רק כשממשיכים להזרים תקציב פרסומי לקידום הקמפיין, זו כתבת תוכן איכותית שסוקרת מוצר או שירות מסוים, מונה את כל יתרונותיו, מביעה דעה עניינית ואמיתית על המוצר ונשארת ברשת באופן קבוע, כך שגולשים יכולים להמשיך להיחשף אליה בהמשך עוד פעמים רבות.
הבעיה כאן אפילו גרועה יותר. במידה והבלוגרית מנהלת בלוג חזותי בלבד, למשל בלוגרית באינסטגרם, עסקים מחויבים לשלוח מוצר אחרת מה יצלמו. אבל במידה ומדובר בבלוג כתוב, עסקים רבים אף יעדיפו לוותר על שליחת המוצר. כלומר, הם פשוט בטוחים שזה שהם הציעו את הרעיון לכתבה, הבלוגרית שטרחה ועבדה על הקמת הבלוג מספר שנים פשוט צריכה להסכים לעבוד בחינם. נניח שהבלוגרית הסכימה לכתוב כתבה על הרעיון, עבודת הכתיבה יכולה לנוע בין שעה לשעתיים בממוצע, לאחר מכן זמן עיצוב העמוד באתר והעלאת התוכן לתוכו, כמו כן, יש צורך לעלות צילומים או לרכוש תמונות (אחרת יכולים לתבוע אותה על זכויות יוצרים) ואם זו בלוגרית קפדנית אז גם קצת עבודה של עיצוב גרפי. סך הכל עבודה כזו יכולה להגיע בכיף וללא מאמץ ליום עבודה מלא. וכמובן לזה עוד לא הוספנו את החשיפה שהעסק יכול לקבל כאשר הכתבה תחשף לקהל הקוראות של הבלוג, אותו היא דאגה לאסוף בקפידה במשך תקופה ארוכה. וכל זה בחינם? נשמע הגיוני? לא ממש…
אם נסכם את הבעיה הכי גדולה של הבלוגריות בארץ היא פשוט הזלזול של העסקים בעבודתן, עבודת שיווק מקצועית שעל אותה העבודה בחו"ל משלמים המון כסף.
הפתרון לבעיה – חברות פרסום באמצעות מובילי דעה
בשנים האחרונות קמות להן חברות שמספקות שירותי "תיווך" בין הבלוגריות, שהן בעצם מובילות דעה, לבין כל אותם העסקים שמחפשים פרסום יצירתי ברשת. למעשה, חברות אלו מצד אחד דואגות לאינטרסים של הבלוגריות מהבחינה של קבלת תמורה עבור עבודתן, ומצד שני מספקות לאותם בעלי העסקים בלוגריות איכותיות בעלות נתוני חשיפה גבוהים, תוך פריסת נתונים סטטיסטיים על קהל העוקבים של אותה הבלוגרית. נשמע כי כל הצדדים מרוצים, אלא שהתחום הזה בארץ עדיין בחיתוליו ויש עוד הרבה לאן להתפתח.
פתרון נוסף לבעיה זו, שמתאימה לנשות מכירה בנפש, היא כמובן לצאת ולמכור פרסום ישירות לבעלי העסקים.
נשאלת השאלה – אם כל התוכן הוא שיווקי, למה שהקוראים ימשיכו לקרוא פרסומות?
תחילה בואו נירגע, לא כל התוכן הוא שיווקי ולא תמיד מנסים למכור לנו משהו. במידה ואתן נתקלות בבלוג שבו מרגיש לכן כי כל התוכן הוא מכירתי, חוויית הקריאה שלכן תיהרס ובצדק. לבלוג כזה יהיה קשה להחזיק מעמד הרבה זמן, שכן בלוג איכותי צריך לדעת לספק לקורא תוכן איכותי שיגרה אותו ברמה האינטלקטואלית והרגשית. באותה המידה, על מנת שבלוגים איכותיים ימשיכו להתקיים, יש צורך לשלב, בצורה חכמה, תוכן שיווקי. תוכן זה לא חייב להיות מונגש בצורה מכירתית שמוזילה את הבלוג אלא למשל בצורת סקירה עניינית שתרחיב את הידע של הקורא.
כמה זמן לוקח לבנות בלוג מצליח?
לחסרי כל ידע או ניסיון בתחום, הקמת בלוג מצליח, במקרה הטוב, יכול לקחת כשנה ובמקרים אחרים יכול אף להגיע ל-5 שנים ומעלה. הכל כמובן תלוי בכמות התוכן שעולה לבלוג, בתדירות העלאת התוכן, באיכות הפוסטים, בעבודת הקידום האורגני, בידע השיווקי האינטרנטי, בבחירת תחום פופולארי שיעניין את הקוראים אך לא מוצף מידי וכתלות בנחישות ובהתמדה של הבלוגרית. צריך להבין כי הקמת בלוג מצליח הוא תהליך ארוך שבו לומדים המון מידע חדש לאורך כל הדרך ואם רוצים להצליח, כמו בכל תחום אחר, יש צורך להשקיע.
מה נדרש כדי להקים בלוג מצליח?
כפי שציינו צריך המון נחישות, התמדה, סבלנות ורצון להצליח. זה לא קורה בחודש, ועם כמות הקוראים המצומצמת בשפה העברית, ביחס לשאר העולם, ההכנסות יכולות לבוא אפילו אחרי מספר שנים. ניהול בלוג אינטנסיבי שלא מכניס כסף תקופה ארוכה יכול להתיש ורבות פורשות מניהול הבלוג או זונחות אותו. כדי להצליח להתמיד בתחום כמובן שצריך גם אהבה לכך, אחרת אין מה להתחיל.
ממה בלוג יכול להרוויח כסף?
להלן מספר דרכים להכניס כסף מניהול הבלוג שלכן:
- פרסום באנרים – שיטה זו מתאימה לבלוג ותיק שמחזיק בנתוני טראפיק גבוהים, אחרת למפרסמים באתר לא יהיה שום תועלת. בעלי אתרים עם טראפיק גדול, מעל לכ-20-30 אלף כניסות בחודש, יכולים להתממשק למערכת הנגשה, מערכת שעוקבת אחרי נתוני חשיפה והקלקה של באנרים באתר. בצורה זו, מנהל האתר יכול להציע שירותי מעקב אחרי תוצאות קמפיין הפרסום של הבאנרים באתר.
- גוגל אדסנס – גוגל אדסנס הינה פלטפורמת פרסום השייכת לחברת הענק גוגל. למעשה מערכת זו מוכרת שטחי פרסום בכל האתרים שהצטרפו לרשת השותפים של גוגל אדסנס. כלומר, אם ברשותך אתר, ביכולתך להטמיע קוד של גוגל באתר, פעולה למעשה אומרת שאת מאפשרת לגוגל להשתמש במספר שטחי פרסום אצלך באתר. כאשר מצד שני, גוגל מספקת פלטפורמת פרסום לאותם בעלי העסקים שירצו לפרסם באתרים ברשת כמו שלך. היתרון הגדול בכך שאין לך שום צורך להיות בקשר עם בעלי העסקים, מודעות הפרסום יעלו אוטומטית באתר שלך, ואת תקבלי כסף כל פעם שמישהו יקליק על אחת הפרסומות של גוגל אצלך באתר, לעיתים יש גם תשלומים לפי חשיפה. החיסרון הגדול בשימוש בגוגל אדסנס הוא שקשה להרוויח סכומים נכבדים בישראל דרך המערכת, שכן כמות הגולשים בארץ היא לא גבוהה כל כך ויש צורך לעבוד על טראפיק גדול מאוד באתר כדי שיהיה אפשר להרוויח יפה משיטה זו.
- שיווק שותפים – שיווק שותפים הינה שיטה שבה ניתן להרוויח עמלות על מוצרים עליהם המלצת באתר, בתנאי שהגולש הגיע למוצר דרך הקלקה על הלינק שפרסמת באתר. למעשה, כאשר הגולש לוחץ על הלינק המקשר מהאתר שלך לאתר של המוצר הנמכר, ישנה "עוגיה", קוד קצר שנוסף שמאפשר לעקוב אחרי הגולש ולספק מידע על כך שהוא הגיע ממך. קיימות המון תכניות שותפים, הן בישראל והן ברחבי העולם. רוב החברות הגדולות המקוונות באינטרנט מחזיקות תכנית שותפים או עובדות בשיתוף עם תכנית שותפים חיצונית. כך לדוגמא תוכלי להמליץ על מוצרים לרכישה באיביי, באסוס, באמזון, ובמגוון עשיר של עסקים אחרים שעובדים עם תכניות שותפים. צריך לקחת בחשבון שכדי להרוויח סכומים יפים בשיטה זו בישראל, נדרשת סבלנות והתמדה, ראש יצירתי ונכונות לכתיבת כתיבת כתבות שסוקרות מוצרים.
- מכירת כתבות שיווקיות – כפי שהזכרנו לעיל, בשיטה זו למעשה תוכלי למכור כתבות תוכן ולפרסמן אצלך באתר. הקושי בשיטה זו היא שרוב בעלי העסקים מעדיפים לא לשלם על פרסום מסוג זה, שכן אינם מודעים לכוח העצום של הכלי השיווקי הזה.
- מכירת שירות או מוצרים באתר – ניתן לומר שזו השיטה הכי קלאסית להכנסה דרך האתר שלך. כך בעצם תוכלי להקים חנות וירטואלית אצלך באתר ולהציע לקהל הקוראים שלך מוצרים שונים למכירה באתר או למכור שירות מסוים.
שנתחיל?
אז אם את יודעת קצת לכתוב, יש לך טיפה ידע באינטרנט, הרבה סבלנות וים התמדה, הקימי לך בלוג וצאי אל העולם. בחרי תחום שהכי מעניין אותך, הקימי לך אתר קטן, והחלי במשימת הכתיבה והצילום. אם תצליחי להתמיד ולבנות בלוג איכותי שיצליח לסחוף קבוצת אנשים אחריך, עלית על דרך המלך. אל תחשבי יותר מידי על הכסף הוא יבוא בהמשך.
איך לפתוח בלוג – פלטפורמות לפתיחת בלוג
למי שרוצה לפתוח בלוג בחינם, יכולה להשתמש בפלטפורמות חינמיות כמו: בלוגר, סלונה, אתר חינמי של וויקס וכו'. חשוב לקחת בחשבון כי מה שבא בחינם לא באמת בחינם. פתיחת בלוג על פלטפורמה חינמית משמעותה היא שהבלוג לא באמת שייך לכן ולא יהיה ניתן לקדם אותו אורגנית במנועי חיפוש בצורה שתתאים לאינטרסים שלכן. מה עדיף? לפתוח בלוג עצמאי ולקשר אותו לדומיין שתרכשו, בצורה זו האתר יהיה בבעלותכן הבלעדית ותוכלו לעשות בו כל מה שיעלה על דעתכן.
פלטפורמה נוחה מאוד להקמת אתרים, שאינה דורשת ידע בתכנות וידידותית מאוד לקידום אורגני ברשת הינה מערכת וורדפרס.
מה צריך כדי להקים אתר על מערכת וורדפרס?
כדי לבנות אתר על מערכת וורדפרס צריך שני דברים:
- רכישת דומיין – הדומיין הוא למעשה כתובת ה-URL של האתר. מחירו נע בין 50-100 ₪ לשנה, כאשר יש לחדש את הרכישה מידי שנה כדי לשמור אותו אצלכן.
- חבילת אחסון – חבילת אחסון לאתר המותאמת לאחסון אתרי וורדפרס – כל אתר חייב להיות מאוחסן על שרת כלשהו. עלות האחסון של אתר לשנה מתחילה לרוב ממחיר של 300 ₪ לשנה בישראל, כאשר ניתן לאחסן את אותו האתר בשרתים בחו"ל במטרה להוזיל את העלויות. עלות של אחסון אתר בחו"ל לרוב תתחיל מ-120 ₪ לשנה. חשוב לציין שעל אף המחיר היקר יותר בארץ, במידה והאתר יפנה לקהל הישראלי, מבחינת קידום האתר בצורה אורגנית, מומלץ לאחסן אותו באזור בו שוהה קהל היעד, במקרה זה בישראל. כלומר, אתר בשפה העברית בנושא מסוים שמאוחסן בישראל יקבל עדיפות גבוהה יותר מאותו אתר בשפה בעברית באותו הנושא שמאוחסן בחו"ל.
סך הכל עלות בלוג לשנה (מאוחסן בישראל) – סביב ה-500 ₪.
איפה אפשר לרכוש דומיין ושטח אחסון?
בגדול, מי שפותחת לראשונה בלוג, נמליץ לרכוש את הדומיין מחברת האחסון ובצורה זו לחסוך זמן וכאב ראש בניתוב הדומיין ל-DNS. בין החברות האחסון הפועלות בארץ, Live DNS. מי שרוצה לרכוש דומיין ולאחסן בשרת בחו"ל, יכולה להיעזר בשירותי החברה בשם Blue Host.
שיהיה בהצלחה!