הדוניסטית-בלוגרית

חולמת להיות בלוגרית? הצצה אל מאחורי הקלעים של "הדוניסטית" – ראיון אישי עם המייסדת תמר ליבוביץ' גולן

הדוניסטית

הדבר היחיד שכיף יותר מלקרוא על לייף סטייל, הוא כנראה לתעד ולכתוב על לייף סטייל. תמר ליבוביץ' גולן, מייסדת הבלוג "הדוניסטית", כבר גילתה ומיישמת את זה בהנאה גדולה, כדרך חיים מלאי השראה וסיפוק.  

השם הדוניסטית, שמגיע כנגזרת של המושג הדוניזם, משמעותו רדיפה אחרי העונג, השקפה הרואה את ההנאה והתענוגות כתכלית החיים. הבלוג של תמר מאפשר לה לחלוק את כל הנאות החיים, כפי שהיא חווה אותם, עם קוראיה וכך למעשה לשתף מן הטיפים והרעיונות שיאפשרו לכן לחיות חיים טובים יותר. תמר ליבוביץ' גולן, שב-4 השנים האחרונות העתיקה את מקום מגוריה מירושלים לעיר הדרומית ביותר בישראל, אילת, משתפת בראיון אישי על מציאת הייעוד בחיים והמימוש העצמי, על השקפת עולמה לגבי הנהנתנות ועל הקמתו של הבלוג הדוניסטית, שלימים הפך לבלוג מצליח ויוצא דופן במיוחד.

ספרי קצת על עצמך ואיך הגעת לתחום? 

"קוראים לי תמר ליבוביץ׳ גולן, בת 28, בלוגרית, יוצרת תוכן, צלמת לייף סטייל ומומחית לרשתות חברתיות.

סיימתי בהצטיינות תואר ראשון משולב במנהל עסקים ותקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים. למען האמת, כשבחרתי מה ללמוד לתואר ראשון לא ידעתי להגדיר באופן מוחשי ״מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה״. החלטתי ללכת על מנהל עסקים כי זה היה נראה לי תואר שהוא מצד אחד מספיק רציני, ומצד שני מספיק כללי – כך שלא משנה מה ארצה לעשות בעתיד אוכל להיעזר בו. הבחירה בתחום התקשורת נבעה בעיקר מהאהבה שלי למגזינים לפנאי, ולא בהקשר פוליטי.

הדוניסטית-בלוגרית
"על יאכטה הורסת בטיול בכרתים" - תמר ליבוביץ' גולן

תמיד נמשכתי לעולם של המגזינים אבל לא רציתי להגביל את עצמי לתחום ספציפי של עשייה בתוך המגזין – אהבתי גם את נושא הצילום וגם את הכתיבה, העריכה, הגרפיקה וכו׳.  בדיעבד, זה מה שאני עושה היום בדיוק בבלוג שלי – כיום אני היוצרת הבלעדית של התוכן שלי.

אמנם יש הרבה דברים שלמדתי במהלך התואר שלא משמשים אותי כלל היום, אבל ללא ספק כל הפן של הכתיבה וההתמדה חוזק במהלך הלימודים".

מה דחף אותך להתחיל את דרכך כעצמאית –  האם זה משהו שתמיד רצית?

"אני לא יכולה להגיד שתמיד רציתי להיות עצמאית, אבל משלב מסוים היה לי קשה לחשוב שאהיה שכירה כל החיים. אני חושבת שהפעם הראשונה שבאמת נתקלתי במסגרת מגבילה שהתחילה תהליך לא מודע של שאיפה לעצמאות תעסוקתית הייתה בזמן הצבא. זו הייתה הפעם הראשונה בה הרגשתי שהגעתי למקום שלא מאפשר לי לממש את הפוטנציאל שלי במלואו, ושנאתי את זה. אחרי הצבא, בזמן הלימודים וגם אחריהם, עבדתי במקומות עבודה שונים ובכולם קיבלתי את אותה ההרגשה של חוסר מימוש עצמי. זה הפריע לי מאוד והיה לי ברור שאצטרך למצוא עבודה שבה לא ארגיש שאני מגיעה לעבודה רק כדי 'לדפוק שעון'.

במהלך התואר במנהל עסקים למדנו שיעור אחד על יזמות ועל התכונות שצריכות להיות לאדם כדי להיות יזם מוצלח. אני זוכרת שניסיתי לחשוב איזה מבין התכונות האלה יש לי ואת אילו אצטרך לפתח. זה היה לפני שבכלל היה לי כיוון ליזמות או לפני שבכלל באמת הודאתי, אפילו בפניי עצמי, שזה כנראה כיוון שארצה לנסות בחיים שלי".

"במעבר החצייה המפורסם ביותר ביפן ובעולם, שיבויה"
הדוניסטית-בלוגרית
"בעיר העתיקה בציריך, שוויץ"

איך התגבש הרעיון למה החלטת להקים את הבלוג?

"הדבר הכי מצחיק הוא שאני לא זוכרת למה בכלל החלטתי לפתוח דווקא בלוג. יכול להיות שיש לי מעין ׳בלקאווט׳ חלקי על התקופה שקדמה לפתיחת הבלוג שלי כי זו לא הייתה התקופה הכי טובה בחיים שלי, בלשון המעטה.

זה קרה בערך שנה אחרי שהגעתי לאילת בעקבות דניאל – שהיה בזמנו חבר שלי, והיום בעלי, שעבר לעיר לטובת עבודה. כשהחלטתי לעבור לאילת הייתי יחסית אופטימית בכל הנוגע למציאת עבודה בעיר. אחרי הכל, בדיוק סיימתי תואר ראשון וחשבתי שזה יקנה לי איזשהו יתרון יחסי במציאת עבודה. אפשר להגיד בוודאות שטעיתי – לא רק שממש לא פשוט למצוא עבודה מתגמלת גם אחרי שמקבלים תואר {לא משנה איפה נמצאים}, באילת – עיר שמבוססת בעיקר על תיירות רוב המשרות נעו בין עבודה במלון לבין מלצרות במסעדה. אז מלצרתי בכמה מקומות ועבדתי בתפקיד נחשב באחד מהמלונות הגדולים באילת, אבל זה פשוט לא היה זה. כל אחת מהעבודות שהשגתי בעיר הייתה גורמת לי לחזור הביתה בסוף היום סחוטה מאנרגיות בהרגשה שרוב האנשים בוודאי מכירים – ״אני שונאת את העבודה שלי!״. זו הייתה השנה הכי רעה בחיים שלי – לא מצאתי את עצמי, הרגשתי שאני לא מנצלת את הפוטנציאל שלי והייתי תקועה literally בסוף העולם. אני כאמור לא זוכרת למה החלטתי ללכת דווקא על הכיוון של בלוג בתור בסיס ליוזמה עסקית, אבל אחת הסיבות היא כנראה בגלל שמאז שאני זוכרת את עצמי תמיד אהבתי לקרוא בלוגים (בעיקר מחו״ל). אף פעם לא חשבתי שזה יכול להיות מקצוע, אבל כנראה שהיה משהו שכיוון אותי דווקא לכיוון הזה".

הדוניסטית-בלוגרית
"במקום הכי שמח בעולם, דיסנילנד טוקיו"

תארי את העסק שהקמת, מה הרעיון והחזון מאחוריו?

"בלוג הטיולים והלייף סטייל "HEDINISTIT" נפתח ביולי 2015 בתור הפינה הקטנה שלי באינטרנט. מקום בו אוכל לחלוק טיפים ומדריכים בעלי ערך שיהפכו את החיים של קוראי הבלוג, הקהילה שלי, לטובים יותר.

הרעיון מאחורי המותג שלי, שבמרכזו עומד הבלוג, היה מלכתחילה מתוך כוונה להפוך את התשוקה שלי לעסק. כלומר, בעוד שרבים פותחים את בלוג כתחביב בלבד, הכוונה שלי כבר מההתחלה הייתה לפתוח בלוג ולהפוך אותו למקור הכנסה. אני מאוד מאמינה שעבודה לא צריכה להרגיש כמו עונש, או כמו משהו שאין ברירה ושחייבים לעשות כדי לשלם את שכ״ד, אלא שבאמת אפשר להתפרנס מעבודה שאוהבים, כזאת שמאפשרת להגשים את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאתנו. 

למזלי, אני גיליתי מה התשוקה שלי בשלב יחסית מוקדם בחיים והחלטתי ללכת על זה בכל הכוח. אני לא מנסה לצייר תמונה ורודה, כמו בכל עבודה, יש תקופות טובות יותר וטובות פחות, אבל בשורה התחתונה אני לגמרי יכולה להגיד שאני מאוהבת במה שאני עושה".

כיצד את מקדמת את הבלוג שלך?

"הפלטפורמה המרכזית שלי היא הבלוג, אף על פי שאני פעילה מאוד גם בפינטרסט, באינסטגרם ובפייסבוק. מאחר והבלוג שלי הוא דו-לשוני, ופועל גם בעברית וגם באנגלית, יש לי קהל מכל רחבי העולם.

יש סיבה טובה לכך שאני מקדישה את מירב המשאבים שלי דווקא לבלוג ולא לפלטפורמות הפופולריות ביותר של ימנו. בעוד שחשבון באינסטגרם, בפייסבוק ובפינטרסט הוא מהותי לקידום המותג ואין ספק שכיום אי אפשר להפעיל עסק מצליח מבלי להיות נוכח בלפחות אחד מהם, הבעיה בחשבונות מהסוג הזה היא שאף על פי שהחשבון הוא כביכול של האדם או העסק שעומד מאחריו, הוא לא באמת שייך לו. כלומר, אם בוקר בהיר אחד תחליט פייסבוק שהיא רוצה לסגור את החשבון שלי, זה שהשקעתי וטיפחתי לאורך זמן, היא יכולה לעשות את זה ברגע והיא גם לא חייבת לתת לי דין וחשבון. בניגוד לזה, אתר עצמאי באינטרנט הוא נכס אמיתי ששייך לי. אף אחד לא יכול לסגור לי אותו סתם פתאום. זו גם הסיבה שבמדריך שכתבתי לפתיחת בלוג מצליח, הדגשתי את חשיבותו של בלוג עצמאי על פני בלוג שפועל תחת אתר חינמי, כמו למשל Blogger או Blogspot.

הקידום באמצעות המדיה החדשה, נעשה תוך שימוש מושכל בכל אחת מהפלטפורמות החברתיות שבהן אני נוכחת (בלוג, אינסטגרם, פינטרסט ופייסבוק) כדי להגיע לקהל היעד שמשתמש בהם ולהניע אותו לפעולה. כל אחת מהפלטפורמות תורמת לשיווק הבלוג – אם למשל פינטרסט היא הפלטפורמה העיקרית דרכה מגיעים קוראים מחו״ל, אז פייסבוק מניעה יותר את הקהל הישראל ואינסטגרם הוא יותר כלי למיצוב המותג".

מה מאפיין את קהל הקוראות שלך?

"המותג שלי פונה בעיקר לנשים צעירות שאוהבות אסתטיקה ותוכן איכותי. רוב הגולשים באתר הן למעשה גולשות בגילאים 25-34, ולכן הכתיבה שלי בבלוג היא תמיד בלשון נקבה 🙂 ".

מה היה השינוי הגדול ביותר שעבר הבלוג שלך?

"הבלוג מאוד דינמי והוא כל הזמן עובר שינויים קטנים כדי לשמור על הרלוונטיות שלו ולהוות מענה בעל ערך לקהילה שנוצרה סביבו. 

הדוניסטית-בלוגרית
"על גדות נהר לימאט, ציריך"

השינוי הכי גדול שחל בבלוג הוא המעבר מאתר ישראלי לאתר דו-לשוני שקרה כשנה לאחר פתיחתו. זה היה שינוי מתבקש לאור העובדה שרציתי לפתוח את העסק ואת השירותים שאני מציעה לקהל גדול יותר ואני מאוד מרוצה מהתוצאה. כיום כמעט 40% מהקהל שלי הוא מחוץ לישראל והמספרים כל הזמן גדלים".

מהן לדעתך הסיבות שבגללן הבלוג שלך הצליח וגדל?

"התמקדה, השקעה ותשוקה למקצוע".

מה את חושבת על התחום בארץ?

"מבחינה חברתית – למרות העובדה שעולם הבלוגים פחות מפותח בישראל, ההרגשה שלי היא שכל הזמן אנשים חדשים נחשפים לתחום הבלוגים והוא מושך אותם גם מעמדה של קוראים וגם מעמדה של יוצרים. אני כל הזמן מקבלת מיילים מקוראות שלי והן מספרות לי שהן אף פעם לא התעניינו בבלוגים, או שהן לא אוהבות בלוגים ישראלים, ודווקא הבלוג שלי הצליח לתפוס אותן. זה מאוד מחמיא לי ומסמן לי שאני בכיוון הנכון.

מבחינה עסקית – אף על פי שבשנה האחרונה קיימת התפתחות חיובית בארץ ביחס לבלוגרים, אנחנו עדיין הרבה מאחור ביחס למקומות אחרים בעולם. בארץ עדיין נהוג לחשוב ש״בלוגינג״ זה לא עסק אלא תחביב, וככזה אין צורך לשלם (או במקרים מסוימים לשלם מעט או בצורת ברטר) לבלוגר עבור העבודה שהוא משקיע ביצירת תוכן, בין אם מדובר בפוסט באינסטגרם או בבלוג עצמו. חבל מאוד שבארץ עדיין לא נחשפו לגמרי לאפשרויות השיווק המדהימות שכלולות תחת המטרייה של שיווק באמצעות תוכן, כזה שבא ממקום אמיתי של בלוגרים מקצועיים שמשקיעים הרבה מאוד גם בבניית הקהילה שלהם וגם בייצור של תוכן איכותי. לדעתי, שיתופי פעולה עסקיים מהסוג הזה יוצרים מצב של ניצחון משולש – גם הקהל מרוויח תוכן איכותי (במידה והבלוגר שומר על יושרה וממליץ על שירותים ומוצרים מוצלחים, כמובן), העסק המפרסם מרוויח קידום באמצעות תוכן איכותי לקהל יעד מפולח וממוקד והבלוגר מקבל תמורה מתאימה להשקעה שלו.

כמובן שיש גם יוצאים מהכלל, אבל הם מעטים מאוד ולכן את רוב העבודות מהסוג הזה אני מייעדת לגורמים מחו״ל".

עם איזה אתגרים יומיומיים את מתמודדת בניהול העסק?

"בגלל שהעסק שלי הוא 'One man's show' יש לי בכל רגע נתון עשרות משימות שאני צריכה לבצע. בין אם מדובר בניהול כספים, שיווק או יצירת תוכן. אני מצאתי שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם כמות גדולה של משימות היא לא להתפזר ולנסות לעשות הכל בבת אחת (בבחינת תפסת מרובה לא תפסת). חשוב מאוד לעבוד עם יומן ולתעדף משימות לפי חשיבות ודד ליין".

הדוניסטית-בלוגרית
"במלון סטוימה ג׳וג׳ו, יפן"

איך את מתמודדת עם התחרות בתחומך בארץ?

"תחרות זה דבר בריא בכל תעשייה. אני חושבת שהתחרות רק גורמת לעסק לגדול ולהשתפר, כל עוד מסתכלים עליה בצורה חיובית כדבר מדרבן ולא כדבר מכשיל. אני תמיד מייעצת לקוראות שלי שמתכננות לפתוח בלוג לא להשוות את עצמן לבלוגרים אחרים. הרי כל אחד נמצא בשלב אחר במסע ולכל אחד יש משהו אחר להביא לשולחן, כך שכל עוד בלוג נבנה בצורה טובה ונותן ערך יהיה לו קהל. בלוג אחד לא יבוא על חשבון האחר, אם יש לכל אחד מהבלוגים מה להציע לקהל היעד שאליו הוא מכוון".

לאילו מותגי אופנה/לייף סטייל/תיירות את מתחברת?

"מבחינת תיירות אני מתחברת מאוד למלונות בוטיק, כאלה שיש להם אמירה מבחינת עיצובית – כמו למשל מלונות מרשת Design Hotels ו – The Luxury Collection. אם יש משהו שאני לא מוכנה להתפשר עליו בחופשות זה מלון מפנק ששם את הדגש על הפרטים הקטנים ביותר.

מבחינת אופנה, אני אוהבת מאוד את המותגים  Mango ו- ZARA, כי אפשר להרכיב בהן מלתחות מהממות מבלי לשבור את הבנק. ובאיפור אני מאוד אוהבת את MAC ו- BOBBI BROWN, אמנם המחירים שלהם לא זולים, אבל כשזה נוגע לעור הפנים ולטיפוח אני לא חוסכת".

"במלון קמבריאן, שוויץ"

האם יש איזה שיתוף פעולה עם עסק או ארגון אחר שהיה יכול להיות מושלם עבור הפעילות השיווקית שלך?

"מאחר ורוב הפעילות השיווקית שלי נעשית באמצעות המדיה החדשה, אני חושבת שהדבר שיהפוך את הפעילות השיווקית שלי להוליסטית הוא דווקא שיווק באמצעי מדיה מסורתיים, כמו למשל מגזינים וטלוויזיה. בצורה הזו אוכל להגיע לקהל שכרגע לאו דווקא מעורה בתחום הבלוגים ולפתוח בפניו עולם חדש של תוכן מסוג אחר". 

הדוניסטית-בלוגרית
"במלון דומס נורוז, יוון"

מהיכן את שואבת את ההשראה שלך?

"מהכל. עד כמה שהתשובה הזאת בנלית, היא גם האמיתית ביותר. יש כל כך הרבה דברים שנותנים לי השראה – טיולים בעולם, אוכל מעניין, עיצוב, מגזינים, בלוגים אחרים,  אינסטגרם וכמובן – פינטרסט!".

טיפ ליזמית צעירה מהניסיון שלך מה היית ממליצה למישהי שרוצה להיכנס לתחום?

"להבין שזה לוקח זמן, ולרוב לא רואים תוצאות בין לילה. זה דורש השקעה והתמדה לאורך זמן, ושכדי להצליח צריך מאוד לאהוב את התחום ולא לוותר בזמנים הקשים. אבל כשזה קורה – כשמצליחים, זה נותן תחושת סיפוק אדירה".

על מה חשוב לשים דגש בניהול בלוג?

"ההוויה של בלוג היא יותר אישית ואינטימית מאשר מדיות אחרות, לכן אני חושבת שהדבר הכי גרוע שבלוגר יכול לעשות הוא לקדם ולשווק מוצרים שהוא לא מאמין בהם. גם אם מדובר בבלוג שמאחוריו יש עסק ושהמטרה שלו היא בסופו של דבר להיות רווחי, אסור לו בשום פנים ואופן ״למכור״ את הקהל שלו כדי להרוויח כסף. בסופו של דבר מערכת היחסים שבין הבלוגר לקהילה שלו מבוססת על אמון, וכל דבר שעלול לשבור את האמון עם הקהל יכולה להרוס עבודה של שנים.

דבר נוסף, אם רוצים להפוך בלוג לעסק חשוב מאוד לא להתפשר על תמחור עבודה למותגים שמעוניינים לקדם את עצמם באמצעות הפלטפורמות של הבלוג. מאחורי בלוג מצליח עומדת הרבה השקעה ועבודה, והתמחור צריך להיות גם בהתאם לגודל הקהילה של הבלוג וגם בהתאם לכמות ההשקעה שעומדת מאחורי הפוסט הממומן".

דמות נשית חזקה שנותנת לך השראה?

"הדמות הראשונה שעולה לי לראש היא ביונסה. צריך להוסיף? 🙂 ".

פתגם שמנחה אותך?

"אני מאוד מתחברת למשפט 'This too shall pass', ואפילו קעקעתי אותו".

מה המגזין האהוב עליך?

"בארץ מגזין GOstyle ובחו״ל ELLE".

מה בעתיד לאן את רוצה להתפתח?

"התוכנית שלי היא להמשיך להתפתח עם הבלוג, לעבוד יותר בחו״ל  ולהוציא מוצר משלי.

בעתיד הקרוב, יש כאמור פרויקט סודי שאני מתחיל לעבוד עליו. שווה להמשיך לעקוב! ".

הדוניסטית - בלוג לייף סטייל ששווה לעקוב >>>

אהבתם/ן? שתפו ברשת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

my vibes by yanna berman

ברוכות הבאות למגזין מיי וייבס! למידע נוסף אודות המגזין לחצו כאן»

FOLLOW MY VIBES
הרשמה לניוזלטר
דילוג לתוכן